Syndicus in eigen beheer? Bekijk zeker onze BuildingManager Toepassing!

BuildingManager Toepassing

Maak kennis met ons software pakket BuildingManager. BuildingManager is een op maat gemaakt software pakket dat het toelaat om een gebouw in mede-eigendom op een intuitieve en makkelijke manier online te beheren. Het heeft de mogelijkheid om verslagen van vergaderingen online bij te houden, alsook een automatische verdeling (volgens quotiteiten) van de onkosten tussen de verschillende mede-eigenaars en/of huurders te berekenen en exporteren.

Doelgroep

Met het BuildingManager pakket hopen wij in de eerste plaats de mede-eigenaar die zelf syndicus is, te helpen bij de administratie van de VME (jaarrekening, algemene vergadering etc.). Professionele syndici zijn duur, alsook de software die zij gebruiken. Onze software heeft misschien nog niet alle toeters en bellen, voor de niet professionele syndicus is deze alvast een grote hulp, aan een betaalbare prijs.

Demo

Neem contact op voor een vrijblijvende demo .

Taken van de syndicus

De taken van de syndicus, zowel professioneel als in eigen beheer (een mede-eigenaar die de rol van syndicus op zich neemt), kunnen we grofweg omschrijven in 3 onderdelen, namelijk: Administratief en financieel beheer, technisch beheer en juridisch beheer. In volgende paragrafen gaan we hier iets dieper op in.

Administratief en financieel beheer

Administratief beheer

  • Implementeren van de basisgegevens van het gebouw, meestal gegevens uit de basisakte. (verdeling, onderverdeling, quotiteiten etc.)
  • Voorbereiden van de jaarlijkse algemene vergadering en eventuele bijzondere algemene vergaderingen.
  • Opstellen en verzenden van oproepingsbrieven met betrekking tot deze vergaderingen.
  • Vertegenwoordiger van de VME (Vereniging Mede-Eigenaars) bij het onderschrijven van onderhoudscontracten en dergelijke.
  • Vertegenwoordiger van de VME bij geschillen met andere mede-eigenaars en/of derden.
  • Beheer van gemeenschappelijke verzekeringspolis en andere onderhoudscontracten van het gebouw.
  • Andere administratie, secretariaatswerk.

Financieel beheer

  • Beheer van het werkkapitaal en reservekapitaal van de VME.
  • Beheer van bijhorende bankrekeningen.
  • Betalingen van onder andere facturen en onderhoudscontracten namens de VME.
  • Het verdelen van de kosten over de mede-eigenaars per quotiteit en de verzending van jaarlijkse onkostenverdelingen. Eventueel opvragen van kwartaalvoorschotten en extra provisies.
  • Invorderen van achterstallige betalingen en eventueel dossiers overhandigen en opvolgen bij de advocaat van de VME.
  • Opstellen van een jaarlijkse balans en de wettelijk verplichte begrotingen dewelke worden voorgelegd op de jaarlijkse algemene vergadering.

Bij deze administratieve taken is onze BuildingManager Toepassing van grote waarde! Verslagen, contracten, offerten en facturen kunnen worden opgeslagen en geconsulteerd door elke mede-eigenaar, onkosten en overschotten worden automatisch verdeeld volgens de verdeelsleutel over de verschillende eigenaars / huurders.

Technisch beheer

Grotendeels gaat het hier over het in stand houden of verbeteren van het gemeenschappelijk patrimonium door:

  • Beheer van onderhouscontracten en eventueel opvolgen van klachten.
  • Herstellingen van defecten opvolgen.
  • Aanvragen offertes voor herstellings - en renovatiewerken.
  • Bestelling en opvolging van herstellings - en renovatiewerken na goedkeuring op de Algemene Vergadering.
  • Opvolging van andere problemen, zoals bijvoorbeeld vochtproblemen.
Ook hier is de BuildingManager Toepassing uitermate nuttig, door het bijhouden van verslagen, hetzij gesorteerd bij het gebouw, hetzij ondergebracht bij de desbetreffende eenheid in het gebouw.

Juridisch beheer

  • Vertegenwoordigen en begeleiden van de vereniging van mede-eigenaars bij juridische geschillen.
  • Invorderen achterstallige betalingen.
  • Begeleiden bij wijziging van de statuten.

Meer info / Handleiding

Neem een kijkje op de BuildingManager website voor uitgebreidere info.

Updates / nieuwe features

BuildingManager is een nieuw, jong product. Naarmate de tijd vordert en er meerdere klanten bijkomen, kunnen wij extra fuctionaliteiten, al dan niet op aanvraag, toegevoegen. Echter software ontwikkelen is zeer arbeisdintensief, daarom kunnen wij enkel verder gaan op aanvraag of naarmate onze klantenbasis groter wordt. Alvast bedankt voor uw begrip.

Syndicus in eigen beheer? Bekijk zeker onze BuildingManager Toepassing!

EPC - EnergiePrestatieCertificaat

Een energieprestatiecertificaat (EPC) is een document dat toont hoe energiezuinig een gebouw is. Zo vindt u op uw EPC informatie over hoe goed het gebouw geïsoleerd is, hoe zuinig de verwarmingsinstallaties zijn, .... Op het EPC staan ook aanbevelingen om het gebouw energiezuiniger te maken. Want samen streven we naar een energiezuinig gebouwenpark!

Er zijn verschillende types EPC, afhankelijk van het type gebouw:

  • EPC bestaande woongebouwen, nodig bij verhuur en verkoop van een woning / appartement.
  • EPC voor kleine niet-residentiële gebouwen, nodig bij verhuur / verkoop van kantoor, horeca- of handelszaak.
  • EPC voor de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw, verplicht vanaf januari 2022.

Wij kunnen U een vrijblijvende offerte bieden voor elk type EPC hierboven vermeld. Gratis offerte hier!

Meer info over het EPC kan je vinden op de website van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA).

Huidige staat woning
EPC aanbevelingen

Syndicus in eigen beheer? Bekijk zeker onze BuildingManager Toepassing!

Te Huur

Onze panden te huur vind je hier.